Dzień edukacji dwujęzycznej dzieci. Relacja.

Edukacja dwujęzyczna to wyjątkowa forma nauczania, polegająca na prowadzeniu zajęć równolegle w języku ojczystym oraz w języku obcym, stosując metodę immersji językowej – w czasie przeznaczonym na realizację zajęć w języku obcym dzieci są „zanurzane” (od ang. immerse) w języku, nauczyciel wyjaśnia polecenia, demonstruje, co należy zrobić i pracuje z uczniami nie używając języka ojczystego. Taka metoda nauczania języka obcego przynosi zadziwiające wręcz efekty – dzieci faktycznie aktywnie używają języka w sposób płynny i naturalny. Warto o niej mówić, stosować ją, kształcić się w kierunku pracy w dwujęzycznym systemie edukacyjnym.


Prywatna Szkoła Podstawowa „Akademia Językowa” im. L. Ł. Zamenhofa w Białymstoku, edukująca młodych uczniów w systemie dwujęzycznym, zorganizowała obchody dnia edukacji dwujęzycznej dzieci 17 marca 2015 r. W związku z tym, że w tym terminie przypadał też dzień św. Patryka, patrona Irlandii, wydarzenie miało iście irlandzki wydźwięk.
W PSP „Akademii Językowej” przygotowania do uroczystości trwały od początku marca, który przebiega pod hasłem „Irish March”. Szkoła została udekorowana w zielone koniczyny i inne wiosenne ozdoby. Uczniowie klasy I przygotowali krótką inscenizację pt. „The Selfish Giant” na podstawie opowiadania irlandzkiego pisarza Oscara Wilde’a wraz z prezentacją irlandzkiego tańca. Przedstawienie w języku angielskim zaprezentowali 17 marca przed widownią składającą się z przedszkolaków, które przybyły z nami świętować. Placówki, które wzięły udział w wydarzeniu to: Przedszkole Samorządowe nr 26 Integracyjne im. Joanny Strzałkowskiej-Kuczyńskiej, Niepubliczne Przedszkole Językowe „Słoneczne Elfy”, Słoneczne Przedszkole oraz Niepubliczne Przedszkole „Nasze Krasnoludki”.
Po zaprezentowaniu dzieciom symboli i elementów kultury Irlandii, zagadce muzycznej z wykorzystaniem skrzypiec oraz przedstawieniu w wykonaniu naszych pierwszaków, wystąpili też nasi goście z angielskimi piosenkami. Po części artystycznej na młodych uczniów czekał angielski quiz sprawdzający znajomość słownictwa związanego z kulturą Irlandii oraz rozstrzygnięcie konkursu językowo-plastycznego „A Trip To Ireland”.
Wydarzenie miało charakter edukacyjny, ale też obfitowało w zabawę. W sali rozbrzmiewał nie tylko język angielski, ale też radosny śmiech dzieci. Spotkanie to było nie tylko okazją dla nauczycieli do zaobserwowania umiejętności językowych uczniów, ale też dla samych dzieci do poczynienia spostrzeżeń, że język angielski jest wszechobecny, że uczniowie w innych placówkach też się go uczą, że stanowi on narzędzie komunikacji, a nie funkcjonuje jako oddzielny byt.

Warto dzielić się doświadczeniami i współpracować na rzecz lepszej edukacji – zapraszamy do udziału w kolejnych przedsięwzięciach dwujęzycznych!

 

Autor:
Małgorzata Niczporuk