Jak zaoszczędzić, prowadząc zakład pracy?

Będąc przedsiębiorcą i prowadząc firmę, zawsze szukamy oszczędności. Każdy właściciel przedsiębiorstwa ma mnóstwo wydatków różnych kategorii – od wynagrodzenia dla pracowników, po opłacenie lokalu i mediów. Tym bardziej skomplikowane robi się to, im bardziej zawiła jest struktura firmy. Gdy w grę wchodzą już hale produkcyjne, biura, a nawet większa liczba budynków, to kontrola nad wydatkami w poszukiwaniu oszczędności staje się coraz trudniejsza. Postaramy się dać Wam kilka prostych podpowiedzi, w jakich dziedzinach codziennego funkcjonowania w firmie, możecie szukać potencjału na zaoszczędzenie firmowych pieniędzy.

Prąd

Oszczędności warto zacząć od tak prostego czynnika, na który bardzo często nawet nie zwracamy uwagi. Dobrze znacie chyba sytuację, w której we wszystkich biurowych pomieszczeniach włączone są komputery i monitory, nawet wówczas, gdy nikt z nich nie korzysta. W biurze często panuje chaos, pracownicy biegają pomiędzy pomieszczeniami, zawsze jest mnóstwo spraw do załatwienia. Czy za każdym razem, odchodząc od biurka, wyłączasz monitor i usypiasz komputer? Czy za każdym razem, wychodząc z pokoju, gasisz w nim światło? Czy odłączasz telefon od ładowarki zaraz po tym, gdy bateria się naładuje? Jeśli odpowiedziałeś 3 razy nie, a prawdopodobne, że odpowiedziało tak większość z Was, to masz tutaj pierwsze pole do oszczędności. Pomyśl o tym, zanim zdecydujesz się na cięcia w innych kwestiach.

Klimatyzacja

Bardzo częsty błąd, który jest popełniany, a który pochłania mnóstwo energii, to otwieranie okien i drzwi przy jednocześnie włączonej klimatyzacji. Siedzisz w biurze, jest Ci gorąco, otwierasz jedno okno, drugie okno, wciąż brak ochłody. Włączasz wówczas klimatyzator, aby „zwiększył” działanie chłodzące wietrzenia pomieszczenia przez okna. Tylko… jaki to ma właściwie sens, jeśli na podwórku jest cieplej niż w pomieszczeniu? Otwierając okna, wpuszczasz do biura nie chłodne, lecz gorące powietrze, które dodatkowo trzeba będzie ochłodzić klimatyzatorem. Logiczne, prawda? Czy aby na pewno pomyślałeś o tym wcześniej?

Sprzątanie

Kolejną prostą, podstawową czynnością, na której możesz dużo zaoszczędzić, jest codzienne sprzątanie w firmie. Nie mamy jednak na myśli tego, że powinieneś zwolnić firmę sprzątającą i dorzucić jej obowiązki swoim pracownikom. Metodą, która sprawdzi się szczególnie na większych powierzchniach, np. w halach produkcyjnych, jest regeneracja szczotek do maszyn sprzątających. Sprzątanie ręczne takich pomieszczeń z reguły nie wchodzi w grę – byłoby zbyt praco- i czasochłonne. Używasz więc zapewne specjalistycznych maszyn. Jak każdy sprzęt, mają one to do siebie, że poszczególne ich elementy się zużywają. W takim wypadku zapewne jedziesz do sklepu i dokupujesz, co trzeba. W skrajnych wypadkach decydujesz się nawet na wymianę maszyny. Nie jest to jednak konieczne, a już na pewno nie w przypadku zużycia się szczotek, dzięki którym urządzenie takie sprząta powierzchnię. Szczotkę taką wystarczy zregenerować, co jest znacznie tańsze od zakupu nowej. Możesz mieć 2 szczotki do danej maszyny, które będą rotacyjnie służyć Ci do sprzątania, a drugą odeślesz w „międzyczasie” do regeneracji, by była dalej zdatna do użycia. Poszukaj podobnego rodzaju oszczędności przy innych maszynach, nawet najbardziej specjalistycznych, czy produkcyjnych. Zawsze jest coś, co możesz naprawić, odnowić, zamiast wymieniać i wcale nie będzie to obniżać funkcjonalności urządzenia, a okaże się dużo tańszym wyjściem.

To tylko nasze propozycje, jak oszczędzać we własnej firmie. Chcemy zasygnalizować w ten sposób, że naprawdę warto poszukać dodatkowych pieniędzy tam, gdzie mógłbyś się tego nie spodziewać. Zastanów się nawet nad najprostszymi i najbardziej oczywistymi dziedzinami codziennego funkcjonowania Twojej firmy, zamiast od razu decydować się na redukcję zatrudnienia lub ograniczenie kosztów związanych z produkcją – to może się dużo bardziej opłacić!

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez firmę szczotki-techniczne.net, specjalizującą się w regeneracji szczotek technicznych.