Dlaczego kaszki są ważne w żywieniu niemowlaka? Poznaj zalety posiłków zbożowych

Wielu rodziców boryka się z wyzwaniem, jakim jest komponowanie posiłków dla dziecka. Zadają sobie pytanie, co, kiedy i w jakiej ilości podać maluszkowi. To bardzo dobrze, gdyż żywienie niemowlaka ma kluczowe znaczenie dla jego zdrowia i rozwoju. Dlatego warto wiedzieć, co jest najlepsze dla dziecka.

 

Podczas 1000 pierwszych dni życia dziecko ma wyjątkowe potrzeby. Jak powinno wyglądać żywienie niemowlaka? Żywność, którą podajesz maluszkowi wpływa na jego zdrowie teraz i w przyszłości. Pierwsze lata życia nazywane są „oknem możliwości”, gdyż właśnie wtedy programuje się metabolizm maluszka i kształtują nawyki żywieniowe, które przetrwają w dorosłym życiu. Dlatego tak ważne jest dbanie o właściwe żywienie maluszka już na najwcześniejszym etapie.

Zboża w diecie maluszka

Produkty zbożowe (m. in. kaszki) zajmują szczególne miejsce w diecie najmłodszych. Dostarczają błonnika pokarmowego, który reguluje prace jelit i korzystnie wpływa na mikroflorę jelitową.  Zboża, takie jak pszenica, żyto, jęczmień, owies zawierają gluten – białko roślinne, które należy wprowadzać nie wcześniej niż przed 17. tygodniem, ale jeszcze przed ukończonym 12. miesiącem życia. Zboża, które zawierają gluten podajemy po tym, jak dziecko oswoi się z pierwszymi warzywami i owocami. Warto pamiętać, że odwlekanie momentu wprowadzenia glutenu nie wpływa na ryzyko wystąpienia celiakii czy alergii pokarmowej na ten składnik. Podając maluszkowi produkty z glutenem (czy każdy inny nowy posiłek) obserwuj jego reakcję i w razie wystąpienia niepokojących dolegliwości zgłoś się do lekarza.

Równie ważną grupą zbóż są te bezglutenowe, jak ryż, kukurydza czy proso. Włączenie ich do diety maluszka urozmaica jego jadłospis i wzbogaca w cenne witaminy i składniki mineralne. Maluszkowi możesz podawać także produkty z gryki, która nie zawiera glutenu.

Szczególna rola kaszek w menu dziecka

Pokarmy bogate w skrobię, między innymi kaszki zbożowe, zapewniają energię i składniki odżywcze, potrzebne dziecku codziennie, by zdrowo się rozwijać i mieć siłę do zabawy. W kaszkach zajdziemy także żelazo i witaminę C – składniki ważne dla odporności dziecka, wapń i witaminę D dla rozwoju kości oraz witaminy z  grupy B potrzebne do prawidłowego metabolizmu energetycznego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.