Jak działa Google AdWords?

AdWords to sieć reklamowa firmy Google. Możemy ją wykorzystać do reklamowania naszej firmy aby zwiększyć sprzedaż produktów lub usług. Reklamy w AdWords mają za równo zalety jak i wady ale jedno jest pewne – warto na nie zwrócić uwagę ponieważ dla wielu firm może to być świetny sposób na szybkie zwiększenie zysków firmy.

Co to są reklamy AdWords?

W AdWords możemy wyświetlać reklamy w wyszukiwarce Google. Są to reklamy nad i pod naturalnymi wynikami wyszukiwania z mało widocznym oznaczeniem „Reklama”. Drugą możliwością jest sieć reklamowa Google, która daje nam możliwość wyświetlania reklam na wielu partnerskich stronach internetowych na całym świecie. Reklamy w sieci reklamowej AdWords są wyświetlane w praktycznie całym internecie. Możemy je spotkać na małych blogach specjalistycznych jak też na dużych portalach takich jak Onet czy WP.

Jak uruchomić kampanie AdWords?

Aby reklamować swoją stronę w wyszukiwarce oraz sieci reklamowej Google musimy:

  • zarejestrować się w AdWords,
  • skonfigurować kampanię,
  • wpłacić środki na konto.

Sama rejestracja jest bardzo szybka natomiast konfiguracja kampanii będzie wymagała już poświęcenia najczęściej od kilkudziesięciu minut do kilku godzin. Program jest bardzo rozbudowany i dostarcza nam wiele możliwości. W zależności od tego czy chcemy wyświetlać reklamy w wyszukiwarce Google czy na innych stronach internetowych będziemy mieli do wyboru różne rodzaje kierowania reklam. Najpopularniejszym sposobem jest wyświetlanie reklam tekstowych (tzw. linków sponsorowanych) w Google na podstawie słów kluczowych, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę.

Po włączeniu kampanii, reklamy zaczną się wyświetlać w ciągu kilkudziesięciu minut. Na tym jednak praca z AdWords nie powinna się skończyć. Aby czerpać zyski z reklam powinniśmy przeglądać kampanie regularnie i ulepszać ją cały czas. Jest to sporo pracy ale dzięki niej nasza kampania będzie co raz lepiej działać. Ulepszać możemy stawki, słowa kluczowe, treść reklam i wiele innych elementów kampanii.

Warto wspomnieć, że Google udostępnia wiele darmowych kursów obsługi reklam AdWords. Jeśli nie mamy czasu na zapoznawanie się z konfiguracją reklam AdWords samodzielnie to możemy się zgłosić do specjalisty, który wykona dla nas kampanię reklamową w zamian za opłatę, która najczęściej jest określona na podstawie wysokości budżetu. Koszt specjalisty to najczęściej 10-20% budżetu reklamowego.

Ile kosztuje Google AdWords?

Koszt reklam w Google AdWords zależy w dużym stopniu od nas. Płacimy tylko wtedy gdy ktoś kliknie w naszą reklamę. Cena kilknięcia jest zależna od wielu czynników, możemy jednak określić maksymalną cenę jaką możemy zapłacić za pojedyncze kliknięcie. Najczęściej ceny kliknięcia są w granicach od kilkunastu groszy do kilku złotych. Do tego sami ustalamy budżet dzienny na podstawie którego AdWords będzie ograniczać wyświetlanie reklam abyśmy nie wydali więcej niż ustalimy.

Czy warto inwestować w Google AdWords?

Google AdWords dla wielu firm okazuje się bardzo dobrą inwestycją. Dzięki takim reklamom można w stosunkowo prosty sposób zwiększyć sprzedaż. Możemy skonfigurować dowolne stawki co pozwala zacząć nawet najmniejszym firmom z małym budżetem. Oczywiście nie w każdej branży Google AdWords okazuje się opłacalną inwestycją. Szczególnie tam, gdzie konkurencja jest wysoka, ceny kliknięć mogą być bardzo duże – co może sprawić, że taka reklama będzie droga. Dużo również zależy od samej konfiguracji reklam. Mamy ogrom możliwości i jeśli nie skonfigurujemy reklam dobrze to możemy bardzo łatwo „spalić” nasz budżet dlatego dobrym pomysłem jest powierzenie takich reklam specjaliście, który dzięki umiejętności konfiguracji kampanii będzie w stanie sprawić, że reklamy AdWords przyniosą Ci zyski.

Grzegorz Czajkowski
Specjalista, który tworzy kampanie reklamowe w firmie www.smart-seo.pl. Reklamą w Google zajmuje się od 6 lat