TRIBUTE TO MUSICAL – Damian Aleksander i goście w hołdzie musicalowi

W hołdzie musicalowi – najbardziej ekspresyjnemu z gatunków, w którym muzyka, opowieść, gra aktorska i efekty kumulują się, byśmy mogli wraz z artystami eksplodować emocjami: wzruszeniem, radością, humorem – Opera i Filharmonia Podlaska wraz z Damianem Aleksandrem i jego gośćmi zaprasza na dwa fantastyczne styczniowe koncerty TRIBUTE TO MUSICAL.

Pojawią się wspaniałe nazwiska: Małgorzata Walewska – jedna z najbardziej uznanych mezzosopranistek naszych czasów, Kayah – królowa polskiego popu, Joanna Kołaczkowska – „monstrualny zmysł komiczny”, Edyta Krzemień – najlepszy głos musicalowy w Polsce i, oczywiście, Damian Aleksander – odtwórca najgłośniejszych roli musicalowych ostatnich lat m.in. Upiora. Nie można zapomnieć o Orkiestrze i Chórze Opery i Filharmonii Podlaskiej, ale przede wszystkim o kierownictwie muzycznym Krzysztofa Herdzina, autora orkiestracji nagrodzonej Oscarem muzyki do filmu „Marzyciel“ – to on poprowadzi koncerty 20 i 21 stycznia w Białymstoku.

Usłyszymy muzykę z najsłynniejszych musicali: “Les Miserables”, “Carousel”, “West Side Story”, “Jekyll&Hyde”, „Evity“ i “Upióra w operze”.

Naszą przewodniczką po świecie musicalu będzie Magdalena Miśka-Jackowska, jeden z najbardziej rozpoznawalnych głosów radiowych w Polsce, związana z RMF Classic i Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie.

Program:
Część I

  1. MacDermot – „Aquarius” z musicalu „Hair”
  2. Hamlisch  – „Żegnaj piękny dniu” („What I Did for Love”) z musicalu „A Chorus Line”

C.M. Schönberg – „Boże mój” z musicalu „Les Misérables”

  1. Lloyd Webber – „Upiór opery” („The Phantom of the Opera”) z musicalu „Upiór w operze”
  2. Andersson, B. Ulvaeus  – „Anthem” z musicalu „Chess”
  3. Lloyd Webber  –„Don’t Cry for Me, Argentina” z musicalu „Evita”
  4. Rodgers – „You’ll Never Walk Alone” z musicalu „Carousel”

 

Część II

  1. Bernstein –„Tonight” z musicalu „West Side Story”
  2. Lloyd Webber – „`Til I Hear You Sing” z musicalu „Love Never Dies”
  3. Arlen – „Somewhere Over the Rainbow” z musicalu „Czarnoksiężnik z krainy Oz”
  4. Wildhorn – „This Is the Moment” z musicalu „Jekyll & Hyde”
  5. Kander – „Money” z musicalu „Cabaret”
  6. Kander – „New York, New York” z musicalu „New York, New York”
  7. Bock – „To świt, to zmrok” z musicalu „Skrzypek na dachu”

 

O artystach:

Damian Aleksander – aktor teatralny i telewizyjny, solista, reżyser. Absolwent Państwowego Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Finalista XIX Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (1998). Od 2000 roku związany z Teatrem Muzycznym ROMA w Warszawie, gdzie zagrał główne role w takich musicalowych hitach, jak: „Miss Saigon”, „Grease”, „Pięciu braci Moe”, „Koty”, „Les Misérables” czy „Upiór w operze”, w którym za rolę Eryka został nagrodzony potrójną Platynową Płytą. Artysta współpracuje z takimi instytucjami, jak: Teatr Muzyczny w Poznaniu (główna rola w „Jekyll&Hyde”), Gliwicki Teatr Muzyczny (Fester w „Rodzinie Addamsów”). Bierze także udział w cyklu koncertów musicalowych granych z towarzyszeniem polskich filharmonii pod batutą dyrektora Filharmonii Zabrzańskiej S. Chrzanowskiego. Można go zobaczyć w rodzimych serialach (m.in. „Zostać Miss”, „Kryminalni”, „Hotel 52”, „Klan”, „Barwy Szczęścia” itd.), a także w filmie „Toilet out of Order” M. Bilskiego. Ponadto zrealizował polską wersję serialu popularno-naukowego „Teste Case” wraz z Discovery Channel. Propagator amerykańskiej metody Treningu Zastępowania Agresji (ART) w pracy z trudną młodzieżą. Studiował psychoterapię wg metody terapeutycznej A. Midella. Był felietonistą w magazynach „Live and Travel” i „Łódź U Fly?”. Autor „Lapidariów podróżnych” – tomiku aforyzmów i zdjęć z podróży po Indiach i Nepalu. Od 2012 roku współpracuje z Operą i Filharmonią Podlaską, gdzie w premierowym spektaklu tej instytucji, musicalu „Korczak” Ch. Williamsa, wcielał się w postać samego Janusza Korczaka. Tam też pojawił się w rolach Upiora z opery oraz Lejzora Wolfa w musicalach „Upiór w operze” A. Lloyda Webbera i „Skrzypek na dachu” J. Bocka.

 

Małgorzata Walewska – jedna z najbardziej uznanych mezzosopranistek naszych czasów, podziwiana na największych scenach operowych świata. Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie profesor H. Słonickiej. Jest laureatką oraz finalistką wielu międzynarodowych konkursów, m.in.: Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. A. Krausa w Las Palmas, Konkursu im. L. Pavarottiego w Filadelfii, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie i Międzynarodowego Konkursu Operowego Belvedere im. H. Gabora w Wiedniu. Po ukończeniu studiów występowała w Bremer Theater, a następnie została zaangażowana przez wiedeńską Staatsoper, gdzie debiutowała jako Polina w „Damie pikowej” P. Czajkowskiego oraz Carmen w „Carmen” G. Bizeta. W Wiedniu po raz pierwszy pracowała z artystami takimi, jak L. Pavarotti czy P. Domingo. Kolejne lata przyniosły angaże w Semperoper w Dreźnie (1999), gdzie śpiewała między innymi Panią Quickly w „Falstaffie” i Ulrykę w „Balu maskowym” G. Verdiego oraz w Deutsche Oper w Berlinie, gdzie zadebiutowała jako Pani Quickly, a następnie występowała w roli Amneris w „Aidzie” i po raz pierwszy wcieliła się w rolę Azuceny w „Trubadurze” G. Verdiego. W 2006 roku zadebiutowała w Metropolitan Opera w Nowym Jorku jako Dalila w „Samsonie i Dalili” C. Saint-Saënsa, a partnerował jej J. Cura. Oprócz Dalili Artystka zaśpiewała w Metropolitan Opera partie Amneris, a także Santuzzy z „Rycerskości wieśniaczej” P. Mascagniego. Kolejne ważne debiuty na międzynarodowych scenach to rola Azuceny w Operze Królewskiej – Covent Garden w Londynie (2009), Mamki w „Kobiecie bez cienia” R. Straussa w Palacio de Bellas Artes w Meksyku (2012) i Dalili w Grand Théâtre de Genève (2012), gdzie orkiestrę prowadził Maestro M. Plasson. W 2015 roku zadebiutowała w roli Kundry w „Parsifalu” R. Wagnera, a sezon zakończyła jako Hrabina w „Damie pikowej” w Opera national du Rhin w Strasburgu. Artystka współpracowała z wieloma światowej sławy dyrygentami, takimi jak: M. Armiliato, S. Bychkov, J. López-Cobos, A. Fisch, V. Gergiev, Ph. Jordan, V. Jurowski, M. Letonja, N. Luisotti, C. Montanaro, S. Soltesz, C. Rizzi, M. Zanetti czy A. Yurkevych. Wystąpiła na ponad trzydziestu scenach słynnych teatrów, m.in: Teatro Real w Madrycie, Teatro Nacional de São Carlos w Lizbonie, Teatro dell’Opera w Rzymie, Seattle Opera, San Francisco Opera, Grand Théâtre de la Ville w Luksemburgu, Finnish National Opera w Helsinkach, Washington National Opera, Baltimore Opera i Herodion Theatre w Atenach. W swoim repertuarze ma także utwory oratoryjne i daje liczne recitale z akompaniamentem fortepianu lub harfy. W programie ma wiele pieśni kompozytorów polskich i zagranicznych, takich jak: G. Fauré, F. Schubert, S. Moniuszko, K. Szymanowski, F. Chopin czy P. Czajkowski oraz cykle „Les nuits d’été” H. Berlioza czy „Wesendonck Lieder” R. Wagnera. Od 2013 roku z towarzyszeniem harfistki M. Zalewskiej wykonuje pieśni francuskie m.in. R. Hahna. Artystka nagrała wiele albumów: od utworów, goszczących na stałe w jej repertuarze („Voce di donna”), po kolędy („Christmas Time”), crossoverowe aranżacje („Walewska i przyjaciele”, „Mezzo”) czy arie G.F. Händla, pieśni religijne i utwory organowe („Farny”). W 2014 roku Małgorzata Walewska została mianowana Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu.

 

Kayah – wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów, współwłaścicielka firmy fonograficznej Kayax. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych i docenianych artystek na polskiej scenie muzycznej. Wszechstronna muzycznie artystka, najczęściej poruszająca się w klimatach folk, pop, soul i jazz. Autorka wielu przebojów jak “Za późno”, „Supermenka“, „Na językach“, „Testosteron“, „Prawy do lewego“, „Śpij Kochanie Śpij”, czy świąteczny „Ding Dong”. Obecna na scenie muzycznej już od ponad 25 lat. Swój pierwszy autorski album – “Kamień” wydała w 1995 roku. Płyta został świetnie przyjęta przez krytyków i całą branżę muzyczną, a sama artystka od razu zyskała rzeszę wiernych fanów. Od tego czasu, Kayah wydała 10 albumów prezentujących jej fascynacje muzyką folkową (”Kayah i Bregović”, “Transoriental Orchestra), klubową (“Zebra”, “JakaJaKayah”, “Stereo typ”), soulową i jazzową (“Kamień”, “Skała”), a nawet klasyczną (“Kayah & Royal Quartet”). W jej dorobku znalazła się również płyta z cyklu “MTV Unplugged”, do której nagrania Kayah została zaproszona jako pierwsza artystka z Europy Środkowo-Wschodniej. Płytą podsumowującą pierwszy etap działalności artystycznej Kayah był dwupłytowy album “The Best and The Rest” wydany w 2005 roku, którym artystka jednocześnie pożegnała się z byłą wytwórnią Sony BMG i rozpoczęła wydawanie płyt we własnej wytwórni płytowej KAYAX, którą założyła wspólnie ze swoim wieloletnim menedżerem i przyjacielem – Tomikiem Grewińskim. W swojej wytwórni KAYAX, Kayah promuje utalentowanych artystów, którzy zachwycili ją swoją muzykalnością, charyzmą i olbrzymim talentem oraz osobowością. Firma ma na koncie już ponad 90 publikacji muzycznych i książkowych.

 

 

Edyta Krzemień – absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersyte­tu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem), a także Instytutu Dziennikarstwa i Komuni­kacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zadebiutowała w 2008 roku rolą Christine Daaé w musicalu A. Lloyd Webbera „Upiór w operze” na deskach Teatru Mu­zycznego ROMA w Warszawie (album z musicalu ma sta­tus potrójnej Platynowej Płyty). Dwa lata później wcieliła się w rolę Fantyny w musicalu „Les Misérables” (płyta CD z tego musicalu otrzymała status Złotej Płyty). W kolejnych latach wy­stąpiła w koncertach Teatru Muzycznego ROMA: „Najlepsze z Romy” oraz „Ale Musicale!”, wcielając się w główne role z takich musicali jak: „Koty”, „Miss Saigon”, „Love Never Dies”, „Les Misérables”, „Upiór w operze”, „Aladyn JR”, „Jekyll&Hy­de”, „The Little Mermaid”. W thrillerze muzycznym „Sweeney Todd” w Teatrze Rozrywki w Chorzowie zagrała Johannę, a na scenie Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu – Kalę, przy­braną matkę Tarzana w musicalu Disneya „Tarzan” z muzyką Ph. Collinsa. W Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymsto­ku wcielała się ponownie w rolę Christine Daaé w „Upiorze w operze”. Aktualnie w Teatrze Muzycznym w Poznaniu wcie­la się w postać Emmy w musicalu „Jekyll&Hyde”, siostry Marii Robert w „Zakonnicy w przebraniu” a w Teatrze Muzycznym w Gdyni tworzy postać Molly w musicalu „Ghost”. Koncer­tuje z repertuarem „Musicale Symfonicznie” w filharmoniach w całej Polsce. Artystka jest nowym głosem dubbingowym najstarszej pełnometrażowej bajki W. Disneya: „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”. Zaśpiewała na ścieżce dźwiękowej filmu „Lady of The Dynasty”, do którego utwory skomponował Z. Preisner. Wystąpiła w koncercie literackim „Czytnik linii papilarnych” E. Lipskiej i Z. Preisnera. Śpiewa także nowe utwory na płycie Z. Preisnera „W poszukiwaniu dróg – nowe i stare kolędy”. Na rozdaniu Europejskich Na­gród Filmowych 2016 we Wrocławiu wystąpiła z utworem „Hymn na Zjednoczenie Europy”, a na Klara Music Festival w Brukseli wykonała repertuar skomponowany przez Z. Pre­isnera do filmów K. Kieślowskiego, m.in. „Podwójnego życia Weroniki”, „Dekalogu” czy „Trzech kolorów”.

 

Joanna Kołaczkowska – aktorka i autorka tekstów kabaretowych, realizatorka niezależnej wytwórni filmowej A’YoY.W latach 1988– 1989 była aktorką kabaretu Drugi Garnitur. Od 1989 aż do jego rozwiązania w 1999 występowała w kabarecie Potem, pisała także teksty do niektórych skeczów tego kabaretu. Nagrywała skecze radiowe pod szyldem Wytwórni Dźwięków Trrrt. Aktywna postać wytwórni A’YoY, gdzie oprócz kilku krótkich form filmowych, wyreżyserowała też dłuższy film „Nakręceni”. Od 2002 roku jest aktorką kabaretu Hrabi. Występuje również w improwizowanym serialu „Spadkobiercy” w roli Dorin Owens. W 2016 roku wraz z innymi artystami śpiewała do albumu dla dzieci pt. „Jarzynki i przyjaciele”, na potrzeby którego nagrała utwór „Cebula Celestyna”.