Pakowanie produktów z myślą o kobietach? Trendy w psychologii sprzedaży

Badania pokazują, że na świecie w ponad 85% przypadków to kobiety robią domowe zakupy, zaopatrując rodzinę we wszystkie niezbędne do życia produkty pierwszej potrzeby. Ten trend stał się podstawą dla specjalistów od marketingu do głębszego zastanowienia się nad projektowaniem opakowań właśnie z myślą o konsumentkach, które każdego dnia stają przed sklepową półką, szukając najlepszych produktów dla swoich bliskich. Jak przykuć ich uwagę, żeby wybrały oferowany przez nas przedmiot?

Kobiecy punkt myślenia – różne sposoby robienia zakupów

Wbrew stereotypowej opinii kobiety na zakupach zachowują się zdecydowanie bardziej racjonalnie niż mężczyźni, rzadko kierując się emocjami w przypadku wyboru podstawowych artykułów z sektora FMCG, do których zalicza się żywność oraz podstawowe środki czystości. W tej kwestii kobiety wykazują daleko idący pragmatyzm.

Zazwyczaj panie, wybierając się na zakupy, tworzą listę tego, co aktualnie jest potrzebne i później w większości przypadków trzymają się wcześniej ustalonego planu. Dodatkowo zwracają znacznie większą uwagę na konkret, na przykład czytając skład produktu. Jeśli zauważą niepokojące składniki, często rezygnują z zakupu.

Innym czynnikiem, wynikającym z kobiecych predyspozycji, który może mieć znaczenie w przypadku robienia zakupów, jest powszechna wielozadaniowość. Panie bez większych trudności potrafią dzielić uwagę i wykonywać równocześnie kilka czynności. Dodatkowo mają sporą zdolność do koncentracji na detalach.

Wszystkie te cechy są nieustannie analizowane i wykorzystywane do tworzenia idealnych person klienckich, które mają zagwarantować skuteczne przekonanie konsumentów do zakupu konkretnych produktów.

Jakie ma to przełożenie na projektowanie opakowań do produktów z branży FMCG?

Co może przekonać do zakupu konkretnego produktu?

Zazwyczaj w przestrzeni sklepowej mamy naprawdę niewiele czasu na wybór produktów, które za chwilę wrzucimy do koszyka. Statystycy podają, że często podjęcie decyzji trwa mniej niż 10 sekund. Z tego względu najskuteczniejszą bronią, mającą przekonać klienta do przedmiotu, powinno być opakowanie. To ono musi się wyróżniać na tle pozostałych, aby przykuć wzrok konsumenta.

Badanie preferencji klientów odbywa się regularnie w formie testów, ankiet, badań statystycznych. Właśnie na takiej podstawie udało się wyodrębnić kilka trendów w zachowaniach kobiet przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

Kolor i grafika mają wielkie znaczenie

Kluczowy element opakowania, który szczególnie przykuwa uwagę klientek, to barwa oraz szata graficzna. Zdecydowanie częściej sięgają po produkty w kolorze niebieskim lub szarym. Co ciekawe światowe trendy pokazują, że kobiety lubią prostotę i minimalistyczny design, są też mniej chętne niż mężczyźni do kupowania produktów ze zdjęciami celebrytów na opakowaniach.

Kształty opakowania – przykuwanie uwagi funkcjonalnością

Pragmatyczność kobiet uwidocznia się także w wyborze produktów, których opakowania są w jak największym stopniu funkcjonalne – pozwalają na łatwe przeniesienie zakupów do samochodu, mają wygodne zamykanie lub wyposażono je w praktyczne dozowniki. Przykuwa to uwagę konsumentek znacznie częściej niż wymyślne lub nietypowe kształty opakowania.

Słowa mają znaczenie – również na opakowaniach

W przypadku nowych lub nieznanych produktów klientki dokładnie czytają etykiety. Same treści promocyjne nie są jednak dla nich kluczowe. W głównej mierze analizują skład oraz wartości odżywcze produktów, sprawdzając czy nie ma w nich niebezpiecznych substancji albo ile mają kalorii.

Często zwracają uwagę na liternictwo oraz kompleksowy aspekt wizualny umieszczonych treści. Fonty powinny być wyraziste i czytelne, pozwalając na szybkie i łatwe zapoznanie się z całym przekazem. Świetnie sprawdza się minimalistyczny design opakowań, przy którym rezygnuje się ze zbytecznych ozdobników, a stawia na konkret i maksymalną funkcjonalność.

Kobieca strona codziennych zakupów

Wyżej opisane tendencje pokazują kobiecy sposób robienia codziennych zakupów – racjonalny, według listy oraz stawiający na funkcjonalność produktów pierwszej potrzeby. Warto uwzględnić te czynniki w projektowaniu opakowań, które będą równocześnie praktyczne i estetyczne.

Szkoda bowiem marnować czas i pieniądze firmy na tworzenie niesamowicie wymyślnych opakowań – eleganckich, ozdobnych i rozbudowanych, jeśli miałyby nie znaleźć uznania w oczach aż 85% konsumentów.

***

Chcesz znaleźć solidne i praktyczne opakowania dla każdego produktu? Odwiedź stronę e-Hurtownia-Opakowan.pl i dowiedz się, jakie są obecnie trendy w pakowaniu rozmaitych przedmiotów.