Jak utrzymać porządek w domu – 5 sprawdzonych wskazówek

Jak utrzymać porządek w domu

Zdjęcie autorstwa Karolina Grabowska z Pexels

Obecne tempo życia sprawia, że mamy coraz mniej czasu na wszystko. Praca, rodzina, hobby, gotowanie… Gdzie w tym wszystkim znaleźć jeszcze czas na regularne porządki? Jak poradzić sobie z pojawiąjącym się znikąd bałaganem? Są na to sposoby! Sprawdź 5 przydatnych wskazówek, dzięki którym łatwiej utrzymasz porządek na co dzień.

Proste sposoby na utrzymanie czystości, to oczywiście nie tylko wynajęcie firmy sprzątającej, takiej jak Batmaid, która niczym superbohater sprawi, że twoje mieszkanie będzie lśnić, ale także protipy na szybkie ogarnianie przestrzeni oraz oczywiście rada, by nie brać wszystkiego tylko na siebie. Zatem – po kolei!

Zaangażuj rodzinę i zrób podział obowiązków

Jeśli masz rodzinę, porządkowe rewolucje zacznij od jej zaangażowania. Już dawno minęły czasy przysłowiowych kur domowych, które robią wszystko za wszystkich. Pomoc i współpraca w rodzinie to podstawa! Dlatego zróbcie podział obowiązków – ustalcie, kto i kiedy jest odpowiedzialny za poszczególne czynności związane ze sprzątaniem. Np. nastolatki mogą odkurzać, starsze dzieci wkładać naczynia do zmywarki, a przedszkolak na pewno poradzi sobie z pozbieraniem własnych zabawek.

Możecie umówić się na wspólny porządkowy dzień lub ustalić, że każdy codziennie ma jakąś pracę porządkową do zrobienia. Grunt to sensowny podział obowiązków oraz jego przestrzeganie.

Wyrób sobie dobre nawyki

By łatwiej utrzymywać porządek na co dzień, spróbuj nie odkładać niczego na później. Np. pościel łóżko od razu po wstaniu, pozmywaj naczynia lub wstaw je do zmywarki zaraz po posiłku, wytrzyj plamę od razu, by nie szorować zaschniętej później. Podobno cały sekret tkwi w tzw. zasadzie dwóch minut. Jeśli jakaś czynności trwa dwie minuty lub mniej, należy zrobić to od razu. Mowa np. o schowaniu butów do szafki, odniesieniu talerza do zlewu, odłożeniu jakiejś rzeczy na jej miejsce. Ta zasada zwyczajnie zapobiega powstawaniu rozgardiaszu.

Poproś o pomoc profesjonalistów

Jeśli czujesz, że samodzielnie nie ogarniasz tego bałaganu, nie wahaj się poprosić o pomoc – i to nie tylko rodzinę. Wynajęcie firmy, która organizuje sprzątanie mieszkań prywatnie to dobry pomysł nie tylko przed odwiedzinami ważnych gości czy w ramach generalnych porządków raz do roku. Coraz więcej osób decyduje się na regularne wynajmowanie firmy do sprzątania domu. Wynika to z wielu powodów, ale najczęstszy to po prostu oszczędność czasu na inne, przyjemniejsze sprawy.

Odkładaj rzeczy na miejsce i regularnie pozbywaj się niepotrzebnych przedmiotów

Bez względu na to, czy sprzątasz samodzielnie, czy raz na jakiś czas korzystasz z pomocy profesjonalistów, warto wiedzieć, jak nie dopuszczać do zbytniego bałaganu. Odkurzanie i mycie podłóg to jedno, a regularne pozbywanie się niepotrzebnych rzeczy, to po prostu podstawa utrzymania porządku. Nie pozwól, by twoje mieszkanie obrosło w nieprzydatne przedmioty, które trzymasz z przyzwyczajenia. Minimalizm jest nie tylko modny, ale też bardzo sensowny i ekologiczny. Popsute rzeczy wyrzucaj, niepotrzebne oddawaj rodzinie lub potrzebującym. A przede wszystkim niech każdy przedmiot ma swoje miejsce i trafia na nie po skorzystaniu z niego. Dzięki temu unikniesz potykania się o przypadkowe rzeczy.

Plan sprzątania

Ostatni sposób na utrzymanie porządku w mieszkaniu, który warto stosować, jest świetny, bo dzięki niemu się nie przepracujesz – naprawdę! Wystarczy zrobić plan sprzątania, by codziennie zadbać o jedno pomieszczenie czy jedną przestrzeń w domu. Nie czekaj na sobotę z zamiarem posprzątania całego mieszkania. Zamiast tego ustal, że np. w poniedziałek ogarniasz kuchnię, we wtorek łazienkę, w środę salon, w czwartek sypialnię itd. Możesz do tego dołożyć dni na odkurzanie czy mycie podłóg. Raz w miesiącu zadbaj o kafelki w łazience i fronty kuchenne. Taki podział prac sprawia, że wystarczy pół godziny dziennie, by praktycznie zawsze było czysto.

By utrzymać porządek w mieszkaniu, nie trzeba niesamowitych sztuczek. Tak naprawdę wystarczy odpowiednio się zorganizować.