Co zrobić, kiedy usłyszysz „Kiedy ostatnio zmieniała Pani filtr oleju?” Odpowiedź jest prosta!

Co zrobić, kiedy usłyszysz „Kiedy ostatnio zmieniała Pani filtr oleju?” Odpowiedź jest prosta!

fot. pexels.com

Duża część z nas, kobiet, codziennie dojeżdża do pracy autem. Wiadomo, praca, dom, dzieci do przedszkola, zakupy – bez samochodu ani rusz. Jesteśmy zadowolone kiedy jeździ bez problemu. Co jednak zrobić by długo nam służył? Pamiętajmy o oleju!

Co to jest filtr oleju?

Filtr oleju jest to element silnika, który oczyszcza olej z drobin metalu, sadzy, rdzy, spalenizny/nagaru i innych zanieczyszczeń. Wymiana filtra idzie w parze z wymianą oleju w silniku.

Czemu i kiedy wymienia się filtr oleju?

Olej silnikowy smaruje wnętrze silnika, odprowadza ciepło z metalowych elementów oraz opłukuje mechanizmy i zbiera zanieczyszczenia do filtra. Gdy filtr jest zapchany, a olej przepalony, czarny, to grozi przegrzaniem i zatarciem silnika. Dlatego producenci aut podają, po jakim czasie lub co ile kilometrów należy wymienić olej oraz filtr. Najlepiej stosować się do zaleceń producenta i notować przebieg. Jeżeli jednak auto jest mało używane i to głównie w mieście, to warto zmieniać olej częściej, np. raz w roku, przy okazji przeglądu. Odwlekanie wymiany filtra i oleju znacznie skraca żywotność silnika!

Jak się wymienia filtr oleju?

Odkręcenie starego i wkręcenie nowego filtra nie jest jakoś specjalnie trudne, ale wiąże się z wymianą oleju. Przepalony olej silnikowy jest niebezpieczny dla środowiska i specjalne przepisy opisują, jak należy go utylizować. Dotyczą one także zużytych filtrów, wewnątrz których znajduje się przecież zużyty olej i mnóstwo zanieczyszczeń z wnętrza silnika. Dlatego wymianę filtra i oleju należy zlecić w profesjonalnym warsztacie samochodowym, który taką usługę wykonuje i zajmie się utylizacją zużytego filtra i oleju.

Przydatne wskazówki dla zaradnej główki 😉

Mechanik w dobrym warsztacie nie tylko powie Ci, za ile kilometrów znów powinnaś wymienić olej i filtr, ale także nalepi lub przypnie pod maską karteczkę z informacją, jaki olej i kiedy został wlany do silnika. Jeżeli kupujesz samochód bez takiej karteczki albo twój mechanik nie zna tego prostego i skutecznego patentu, wykonaj go samodzielnie. Napisz na kartoniku przebieg, nazwę i typ oleju, model filtra i datę, po czym przypnij w miejscu, które się nie nagrzewa i jest na widoku pod maską. Oszczędzisz sobie w przyszłości kłopotu!

Aby znaleźć informację, jaki model filtra oleju pasuje do twojego silnika, przygotuj dowód rejestracyjny auta. Znajdziesz w nim informacje o roczniku auta, mocy silnika w kilowatach i koniach mechanicznych i rodzaju paliwa. Jeżeli jesteś w stanie przetrzeć ściereczką i zrobić zdjęcie telefonem starego filtra, to będziesz miała 100% pewność, że zamawiasz właściwy. Może być innego producenta, o ile zgadza się model na oznaczeniach.

Gdzie kupić filtr oleju?

Najłatwiej, ale najmniej korzystnie jest kupić filtr i olej w warsztacie lub serwisie dealera. W zależności od marki może to być naprawdę nieopłacalne – nawet kilkukrotnie! Zdecydowanie mniej zapłacisz w hurtowni motoryzacyjnej, a najłatwiej jest, nie wychodząc z domu, zamówić filtr oleju przez internet, np na www.topczescizamienne.pl, z dostawą do domu. Wtedy nie będziesz czekać kilku dni na sprowadzenie odpowiedniego filtra u mechanika, a umówiona wcześniej wizyta powinna zająć mniej niż pół godziny.