Dlaczego w 2018 roku powinnaś zadbać o markę osobistą?


na zdj. Monika Gawanowska

Być może jesteś mamą, która wraca na rynek pracy, może rozkręcasz własną firmę, szukasz nowych klientów, chcesz zwiększyć sprzedaż? A może zastanawiasz się czy jesteś we właściwym miejscu, czy zarabiasz wystarczająco dużo i odpowiednio do swoich kwalifikacji? Może prowadzisz firmę i trudno Tobie znaleźć wartościowych pracowników?

 

We wszystkich wyżej wymienionych przypadkach (i w wielu niewymienionych) pomoże tobie marka osobista.

Czym jest marka osobista?

Personal Branding to dziedzina stosunkowo nowa, która wciąż standaryzuje się i systematyzuje. Trend został zapoczątkowany w 1997 roku przez Toma Petersa, który na łamach magazynu „Fast Company” opublikował rewolucyjny artykuł „The Brand Called You”. Ty jesteś marką. Zarządzasz przedsiębiorstwem TY.

Ale czy to oznacza, że powinnaś postrzegać siebie jako produkt, rzecz? Uprzedmiotowić się i robić wszystko, by jak najlepiej się sprzedać? Nie do końca.

Aaker twierdzi, że „marka jest w umyśle konsumenta”. I podobnie jest z marką osobistą. Jest ona wrażeniem, które pozostawiasz po sobie w świadomości osób, z którymi masz styczność poprzez swoje codzienne osobiste i zawodowe decyzje.

Jesteś stale oceniana przez innych: na podstawie znajomych, z którymi się spotykasz, na podstawie twojego wyglądu, na podstawie sposobu wypowiadania się, na podstawie treści, które udostępniasz w mediach społecznościowych. I ta permanentna ocena, której jesteś poddawana, wartościuje cię.

Czy to właśnie do ciebie powinni się zgłosić klienci po twoją wiedzę? Czy jesteś jedną z lepszych w branży? Czy ciągniesz się w ogonie? Jaką wartość sobą przedstawiasz? To ostatnie pytanie jest bardzo ważne, bo kwestia prezentacji własnego potencjału i korzyści, które możesz zaproponować jest kluczowa.

W jednym z artykułów napisałam, że nie ma znaczenia czy w twoim garażu powstają pomysły na miarę Steve’a Jobsa, jeśli nikomu o nich nie powiesz a drzwi pozostawiasz zawsze zamknięte…

Według badań przeprowadzonych przez firmę Kredible 53% sprzedawców straciło klientów tylko i wyłącznie przez informacje, które potencjalnie zainteresowani znaleźli lub których nie znaleźli w sieci. Jednocześnie już w 2015 95% rekruterów uważało markę osobistą jako zasadniczy czynnik wyróżniający kandydatów poszukujących zatrudnienia. I choć dane są zagraniczne, to tym bardziej warto się nad nimi pochylić, by zdobyć przewagę konkurencyjną.

 

Jak budować markę osobistą?

  1. Zadbaj o swój rozwój. Zbadaj swój potencjał: wartości, typ osobowości, wiedzę, którą masz, umiejętności itp. Możesz wykonać proste ćwiczenie: weź kartkę, długopis i wypisz wszystkie twoje osiągnięcia i umiejętności; odpowiadaj na pytania: „Co umiesz? Co wiesz? Co potrafisz?”.
  2. Zaprezentuj swój potencjał. Inni muszą się o tobie dowiedzieć. Znajdź balans między narcyzmem a wyważonym chwaleniem się sukcesami. Określ sposoby, które wykorzystasz w prezentowaniu swoich możliwości i sukcesów. Możesz wykorzystać swój profil na Facebooku, możesz udzielać się w klubach zainteresowań, przeróżnych organizacjach, możesz pisać blog itp.
  3. Dostarczaj systematycznie wartości. W czym jesteś wyjątkowa? Co robisz lepiej niż inni? Odpowiedz na pytania, choć wiem, że nasza wrodzona skromność często nie to utrudnia. I określ formy dzielenia się swoją wiedzą i pasją. Możesz organizować warsztaty, możesz udzielać porad online, możesz publikować artykuły w prasie itp.

 

I nie ustawaj w tych trzech prostych krokach. Sprawdzaj czy to, co robisz, działa. Jak nie działa, zmieniaj. Jeśli działa, zastanów się, co możesz zrobić jeszcze lepiej. Ucz się ciągle i nie przestawaj. Możesz się uczyć w szkole, na studiach np. podyplomowych, możesz się rozwijać poprzez doświadczenie zawodowe, które rekomendacjami poświadczą zadowoleni klienci.

Budowanie marki osobistej to proces długotrwały. Nic nie dzieje się natychmiast. Potrzeba czasu, by stworzyć silny brand, który będzie o tobie dobrze świadczył, który będzie zdobywał dla ciebie nowych klientów, nowych odbiorców tworzonych przez ciebie treści i wreszcie – zarabiał pieniądze.

Zastanów się czy jest sens stać w miejscu i patrzeć na to, jak inni osiągają sukces, czy może warto samemu po niego sięgnąć…

 

Autor: Monika Gawanowska

www.monikagawanowska.pl

e-mail: kontakt@monikagawanowska.pl

 

 

BIO:

Certyfikowany trener i coach biznesu, strateg marki osobistej, autorka książki „Marka osobista bez tajemnic. Przewodnik dla skutecznych menedżerów kariery” oraz e-booka, będącego syntezą doświadczeń  związanych z wydaniem i promocją własnej publikacji „Jak napisać książkę i zaplanować kampanię, która dotrze do pół miliona osób?”. Wspiera marki osobiste w rozwoju: współpracuje z przedsiębiorcami, wyższą kadrą menedżerską, kandydatami na radnych. W swojej pracy przekazuje esencję ponad 10 – letniego doświadczenia w aktywnej sprzedaży osobom, które chcą efektywnie zaprezentować swój potencjał, stać się rozpoznawalnymi zarówno w Polsce jak i na świecie. Swoją wiedzą dzieli się w trzech projektach: Marka osobista bez tajemnic, Czwarty Wymiar Kobiecości oraz Laboratorium Sprzedaży na stronie internetowej www.monikagawanowska.pl oraz www.skutecznymenedzerkariery.pl. W wolnych chwilach czyta, gra na gitarze i fotografuje warte uwiecznienia chwile.