Nauka angielskiego u dzieci – ćwiczenia wspierające pracę mózgu

Efektywna nauka języka obcego wymaga sprawnej pracy mózgu. Chodzi tutaj o zdolność logicznego myślenia, przetwarzania danych, a przede wszystkim zapamiętywania. Warto więc postawić na różnego rodzaju ćwiczenia, które pobudzają pracę mózgu. Jak powinny wyglądać ćwiczenia wspierające pracę mózgu? Przekonaj się, czytając dzisiejszy artykuł.

Nauka języka angielskiego – jak powinna wyglądać?

Zapamiętywanie dla nauki angielskiego przez dzieci i młodzież, jest wyjątkowo ważne. Nie oznacza to jednak, że „wkuwanie” na pamięć kolejnej listy słówek to najważniejsza czynność, na której powinien się skupić uczeń. 

Nowoczesne kursy języka angielskiego dla dzieci w Białymstoku koncentrują się na zupełnie innych zadaniach i warto wziąć z autorów tych metod przykład: https://earlystage.pl/pl/szkola/bialystok

Oczywiście nie chodzi o to, że nagle fiszki mają zniknąć z biurka dziecka. Nauka słówek, konstrukcji językowych, jest bardzo ważna. Nie da się jednak ukryć, że aby była skuteczna, potrzebny jest plastyczny, aktywny, sprawnie działający umysł. Ten jest zaś jak mięsień, który trzeba ćwiczyć. Jak? 

Ćwiczenia dla mózgu – zabawa na serio

Naukę angielskiego w domu możesz przenieść na zupełnie inny poziom. Potrzebujesz trochę czasu i wyobraźni. Na początek możesz sprawić, że nauka słówek przybierze nową wersję. Zamiast kartki z notatkami, możecie wspólnie wykonać kolorowe fiszki, z których nauka będzie przyjemnością. Z czasem uczeń może się zainteresować także aplikacjami, które pomagają tworzyć autorskie fiszki.  

Z pewnością stymulujący dla pracy mózgu okaże się ruch w bardzo różnym wymiarze. Możecie wspólnie się bawić i jednocześnie ćwiczyć angielski. Dobrym pomysłem, szczególnie na początku nauki, będzie zabawa z wykorzystaniem rymowanek, różnego rodzaju piosenek dostosowanych do wieku dziecka. Rytm i melodia ułatwiają zapamiętywanie, a także oddziałują na odpowiednie obszary w mózgu odpowiedzialne za zapamiętywanie i skuteczną naukę. Kolejna dobra technika to zabawa w „co, jak, dlaczego”? Nie ma znaczenia, że na początku odpowiedzi dziecka nie będą płynne ani wyjątkowo rozbudowane. Istotne jest to, że w ten sposób pobudzać będziesz mózg ucznia do pracy, kreatywnego myślenia. 

Dobrym uzupełnieniem tej techniki będą także zabawy oparte na skojarzeniach. To kolejny sposób na pobudzenie pracy szarych komórek, która następnie przełoży się na efektywniejszą naukę i lepsze zapamiętywanie. Co ważne, tego typu praca ułatwia także sprawniejsze posługiwanie się językiem w przyszłości, ponieważ uczeń coraz lepiej radzi sobie z wyszukiwaniem w swoim „słowniku” potrzebnych mu do zbudowania wypowiedzi elementów. Więcej o inspiracji znajdziesz na: https://earlystage.pl/blog/2020/09/08/gimnastyka-mozgu-jak-pobudzic-mozg-do-nauki/.

Na samym początku nie można także zapominać o tzw. motoryce małej. Ćwiczenie sprawności dłoni nie tylko daje dziecku pewną „techniczną” umiejętność, lecz także stymuluje ośrodek odpowiedzialny za kompetencje językowe. 

W końcu najważniejsze – zadbać trzeba o odpowiednią ilość odpoczynku i czas na regenerację. Bez tego nawet najlepsze ćwiczenia nie dadzą takich wyników, na jakie liczysz.